We’re always thankful for the German Radio Show’s Susanne Neilsen for spreading the word about our shows in her Kulturspiegel segment. Here is the text of her FRANKENSTEIN review in both English and German:
JOBSITE at SHIMBERG PLAYHOUSE/STRAZ, Tampa, Florida
Good and evil are enshrined in this disturbing classic that remains unsettling more than 200 years after its release. Childlike in its innocence but grotesque in form, Frankenstein’s creature, actor Paul J. Potenza in his best performance to date, is banished into a hostile universe by his horrified creator (Giles Davies). Wherever it encounters cruelty, the creature responds, increasingly desperate and vindictive, to seek revenge and ultimately track down its creator and make a last-ditch attempt to experience humanity as a good thing. However, the creature tried to make its deal with the wrong person. This Moral play has the temptation of the Creator in mind, and after its failure, its creation tries to find a last humanity by pleading for a like creature. This, too failing, the creature without a name (it has long been refused to be granted this human wish to own one) recognizes as the most human thing of all – man’s ability to lie, puts its creator’s arrogance to rest. Anyone who discovers the essence of this story can look into our innermost being and realize in horror what we are all capable of as humans. The result is not satisfactory, just as the methods today must be just as horrific on so many levels, nothing has changed.
Paul Potenza in his best performance and Giles Davies as Dr. Frankenstein against a backdrop of southern Germany – up to the Swiss mountains and lakes. Katrina Stevenson excellent as always in some roles like the Female Creature, Bride of Frankenstein, and Gretel. The entire team, under the direction of David Jenkins, brings this play from the National Theater London to the stage of the smallest theater in the Straz in Tampa with confidence and all the way under your skin. Bravi!
JOBSITE im SHIMBERG SCHAUSPIELHAUS/STRAZ, Tampa, Florida, besprochen von Susanne Nielsen
Gut und Böse sind in diesem verstörenden Klassiker verankert, der auch mehr als 200 Jahre nach seiner Veröffentlichung beunruhigend bleibt. Kindlich in seiner Unschuld, aber grotesk in der Form, wird Frankensteins Kreatur, von Paul J. Potenza in seiner besten Darstellung bis Dato von seinem entsetzten Schöpfer (Giles Davies) in ein feindliches Universum verbannt. Wo auch immer sie auf Grausamkeit stößt, reagiert die Kreatur, immer verzweifelter und rachsüchtiger, Rache zu ueben und letztlich ihren Schöpfer aufzuspüren und einen letzten verzweifelten Versuch zu machen, Menschlichkeit als etwas Gutes zu erfahren. Seinen Handel hat die Kreatur jedoch mit dem Falschen abzuschließen versucht. Moralisches Stueck, das die Versuchung Gottes im Sinn hat, und sich nach dessen Fehlgang versucht durch das, was die Kreatur ohne Namen ( man verweigerte ihr schon laengst menschlich zu werden) als das menschlichste ueberhaupt erkannt hat – das Luegen, mit seinem Kreateur und dessen geliebter zu verbinden. Wer den Horror an dieser Geschichte entdeckt, der kann durch sie in unser Innerstes hineinsehen, und entsetzt erkennen wozu wir alle als Menschen faehig sind. Das Ergebnis ist nicht zur Zufriedenheit, wie auch die Methoden heute genauso Horrend sein muessen.
Paul Potenza in seiner besten Darstellung und Giles Davies als Dr. Frankenstein gegen einen Hintergrund Sueddeutschlands – bis an den schweizer Bergen und Seen. Katrina Stevenson ausgezeichnet wie immer in einigen Rollen wie die weibliche Kreatur , Frankensteins Braut, und Gretel. Das ganze Team unter der Leitung von David Jenkins bringt dieses Stueck des National Theaters London souveraen und unter die Haut gehend auf die Buehne des kleinsten Theatersalles im Straz in Tampa. Bravi!
FRANKENSTEIN is on stage through Nov. 12.